CB
15 04 2011

Po pierwszy milion wystarczy sięgnąć.

O tym jak zarobić na zdobytej wiedzy, skąd wziąć pieniądze na założenie firmy, jak być innowacyjnym i o wiedzy jako największym kapitale firmy mogli usłyszeć uczestnicy konferencji inaugurującej projekt "Wiedza kluczem do sukcesu", którego partnerem jest Fundusz Zalążkowy Krakowskiego Parku Technologicznego.

 

W środę (13 kwietnia) na Wydziale Fizyki, Astronomii i Informatyki Stosowanej Uniwersytetu Jagiellońskiego odbyła się konferencja pod hasłem "Czy pierwszy milion trzeba ukraść?", inaugurująca projekt "Wiedza kluczem do sukcesu". Uczestnicy konferencji mieli okazję wysłuchać szeregu ciekawych prezentacji wygłoszonych przez ekspertów w zakresie przedsiębiorczości.

Celem projektu "Wiedza kluczem do sukcesu" jest przygotowanie przyszłych przedsiębiorców do komercyjnego wykorzystania wiedzy zdobytej podczas studiów.

Warunkiem przystąpienia do projektu jest przedstawienie innowacyjnego pomysłu, który będzie podstawą do założenia firmy wykorzystującej wiedzę i umiejętności przedsiębiorcy. Jak zaznaczył Rafał Koryciński - kierownik projektu "Wiedza kluczem do sukcesu" - pomysł nie musi być odkryciem na miarę nagrody Nobla, wystarczy, że będzie zakładał zastosowanie nowoczesnych technologii, lub innowacyjny sposób organizacji firmy. Udział w projekcie zakończy się przygotowaniem pod okiem ekspertów biznes planu, nastawionego na konkretne źródła finansowania.

Jednym z takich źródeł finansowania może być Fundusz Zalążkowy Krakowskiego Parku Technologicznego (FZ KPT). Marcin Bielówka - prezes Funduszu - mówi, że bez wątpienia zaletą współpracy z FZ KPT jest kompleksowa ocena pomysłów na biznes i pomoc w ich realizacji, włączając w to bezpłatne doradztwo w zakresie ochrony własności intelektualnej, finansowania przedsięwzięcia, a także pomoc prawną, podatkową, księgową i marketingową. Jeżeli okaże się, że innowacyjny pomysł rokuje znaczące szanse na komercyjny sukces, Fundusz Zalążkowy KPT zainwestuje w niego kapitał.

Ale co to znaczy "innowacyjny pomysł"? Według Kazimierza Murzyna - Dyrektora Zarządzającego LifeScience Klaster Kraków - innowacyjność to tworzenie nowej wartości, zdolność pozwalająca kombinować i składać już istniejące fakty, pomysły, modele i umiejętności w nową jakość. Każdy tę zdolność może rozwijać i doskonalić, wystarczy nauczyć się patrzeć na świat z różnych punktów widzenia i ciągle zadawać sobie nowe pytania.

Jak zaznaczył prof. Andrzej Blikle - prezes rady Centrum im. Adama Smitha i prezes zarządu Stowarzyszenia Inicjatywa Firm Rodzinnych - innowacyjność powinna dotyczyć nie tylko produktów, czy usług. W postkapitalistycznym biznesie innowacyjny powinien być przede wszystkim sposób zarządzania firmą, a menadżerowie muszą zacząć zwracać uwagę na procesy zachodzące pomiędzy poszczególnymi szczeblami przedsiębiorstwa, pojmowanego jako integralna całość. Ponadto, w dobie społeczeństwa informacyjnego, nie środki finansowe, a wiedza i umiejętność uczenia się pracowników są największym kapitałem firmy.

Biorąc pod uwagę opinie wygłoszone w ramach konferencji, odpowiedź na pytanie "Czy pierwszy milion trzeba ukraść?" brzmi: Już nie trzeba, wystarczy sięgnąć po pieniądze i skorzystać z pomocy ekspertów, pod których okiem pomysł stanie się biznesem.

 

 

 


AdmirorGallery 4.1.1, author/s Vasiljevski & Kekeljevic.